Licencje pilotów niekomercyjnych


Dla wielu młodych ludzi, możliwość sterowania dalekozasięgowym samolotem pasażerskim było wielkim marzeniem, więc gdy tylko było to możliwe, starali się o zdobycie licencji pilota komercyjnego. Takie licencje były jednak bardzo trudne do zdobycia, zwłaszcza dla osób nie posiadających doświadczenia w powietrzu, więc najczęściej pierwsze próby kończyły się niepowodzeniem. Jednak dla osób ciągle zainteresowanych lataniem, zawsze pozostawała możliwość ubiegania się o podstawową licencję niekomercyjną.

Kursy pilotów cywilnych

kurs pplWymagania, które przyszli piloci musieli spełnić były dość wysokie, aczkolwiek podstawowy poziom uprawnień był o wiele prostszy niż zaawansowane pozwolenia i licencje. Z tego powodu, kurs ppl, najbardziej podstawowej licencji cywilnych pilotów niekomercyjnych, był dość popularny wśród osób których pasją było lotnictwo. Licencja taka umożliwiała bowiem odbywanie lotów dziennych, o charakterze niezarobkowym, na samolocie o udźwigu do czterech i pół tony. Takie podstawowe pozwolenia umożliwiały udział w pokazach lotniczych jako pilot czy dołączenie do wielu aeroklubów, więc dla wielu nowych pilotów były one wystarczające. Licencje te jednak nie były docelowym poziomem szkolenia, gdyż każda mogła być rozszerzona o kolejne uprawnienia, czy to pozwolenie na loty nocne, większy udźwig maszyny, czy wreszcie przejście na poziom na którym możliwe było zarobkowe odbywanie lotów pasażerskich. Niemal wszyscy instruktorzy zalecali przysłowiową pracę u podstaw, i zdobywanie licencji i pozwoleń od podstaw, gdyż kursy przeznaczone dla amatorskich pilotów niekomercyjnych zawierały w sobie często wiedzę, która na wyższych poziomach uznawana była za oczywistą i wymaganą, więc owe zagadnienia nie były często poruszane.

Podstawowe kursy ppl były dostępne dla wszystkich osób które ukończyły siedemnasty rok życia i posiadały aktualne zaświadczenie o wymaganym stanie zdrowia. Badania lekarskie zazwyczaj przeprowadzano u lekarzy lotniczych, a w wielu ośrodkach szkoleniowych były one nieodpłatne dla wszystkich kursantów. Mogły być one przeprowadzone przed rozpoczęciem kursu, ale również w trakcie trwania. Ważne było by owe zaświadczenia były posiadane przez kursanta przed rozpoczęciem pierwszych lotów szkoleniowych z instruktorem.